Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wycieczka szkolna w ramach programu WiP

Babiogórski Park Narodowy

Dnia 17.10.2009 wyruszyliśmy na wycieczkę do Babiogórskiego Parku Narodowego. Wycieczka odbyła się w ramach projektu WiP, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Pomimo tego, że wycieczka odbyła się w październiku, poza Krakowem leżał już śnieg. Im dalej w góry, tym śniegu było więcej. W Zawoji, gdzie był nasz pierwszy przystanek zaspy były już półmetrowe, a ludzie pracowicie uprzątali swoje obejścia.

Czytaj więcej

Wąską drogą dojechaliśmy do budynku Dyrekcji Babiogórskiego Parku Narodowego, w którym mieści się też muzeum. W kilku pomieszczeniach podziwialiśmy kolekcję wypchanych zwierząt, mogliśmy posłuchać ich głosu, obejrzeć plansze dotyczące przyrody BPN, a także posłuchać ciekawego wykładu naszej pani przewodnik na temat ochrony przyrody w parkach narodowych.

Niestety ze względu na pogodę nie udało nam się wyruszyć górskim szlakiem, mimo to dzień należy zaliczyć do udanych, ponieważ zwiedziliśmy okolice. Udaliśmy się do Zubrzycy Górnej, gdzie znajduje się Orawski Park Etnograficzny. W skansenie można zapoznać się z zabytkami architektury drewnianej oraz realiami życia w XVI i XVII wieku. W pięknym parku o wspaniałym straodrzewiu znajduje się kilka budynków mieszkalnych i gospodarczych wraz z wyposażeniem oraz kościół Matki Bożej Śnieżnej. Oprócz wymienionych do skansenu należy także pasieka z ciekawymi typami uli, tartak drzewny przy strumyku, kuźnia, olejarnia, folusz - wiejskie zakłady przemysłowe, które zaspokajały potrzeby mieszkańców.

Po wizycie w skansenie pojechaliśmy do Orawki, gdzie znajduje się drewniany kościół pw. "Jana Chrzciciela" z XVII wieku. Orawka znajdowała się na szlaku solnym, który przebiegał z Wieliczki na Węgry, była miejscowością przystankową dla kupców, którzy handlowali towarem. Koło kościoła znajduje się też grób lotników z czasów II wojny światowej, którzy rozbili się nieopodal.