Koło Miłosników Krakowa

Wycieczki Koła Miłośników Krakowa

28. 11 2013 - Tajemnice Cudowngo Krzyża

Szukając osobliwości Krakowa, trafiliśmy do klasztoru o. Cystersów w Moglie, którego początki datuje się na XIII wiek, kiedy sprowadził tu zakonników biskup krakowski Ivo Odrowąż. Zwiedziliśmy Bazylikę Krzyża Świętego, krużganki oraz kapitularz. Osobliwościami klasztoru są Cudowny Krzyż zwany Mogilskim, okno powrotów oraz drzwi, które pełniły rolę konfesjonału. W bazylice i w krużgankach można podziwiać polichromie Stanisława Samostrzelnika - Cystersa osiadłego w Mogile, jednego z najwybitniejszych malarzy za panowania Zygmunta I Starego. Z klasztorem związanych jest wiele legend i niezwykłych opowieści, jak choćby ta o włosach figury Ukrzyżowanego Jezusa, które w cudowny sposób rosły. Sanktuarium Ukrzyżowanego Jezusa to miejsce święte, słynące wieloma łaskami. Szczególnie warto tu przybyć 14 września, kiedy w parafii Krzyża Mogilskiego odbywa się odpust.

04. 06. 2013 – Krakowskie Garbary

W czasie kolejnej wędrówki po krakowskich szlakach turystycznych poznaliśmy historię jednej z najstarszych podkrakowskich osad, która dzięki Kazimierzowi Wielkiemu stała się częścią miasta. Poznaliśmy genezę nazwy Garbary oraz legendę związaną z powstaniem kościoła pod wezwaniem Nawiedzenia NMP. Zwiedzaliśmy świątynię z jej pięknymi kaplicami – Matki Boskiej Piaskowej i Matki Boskiej Szkaplerznej. Na zewnątrz kościoła obejrzeliśmy późnobarokowy Ogrojec oraz stopkę królowej Jadwigi – fundatorki kościoła, która wspomogła darami jednego z murarzy. Na zakończenie wycieczki obejrzeliśmy fasadę budynku, który kiedyś był garbarskim ratuszem .

03. 06. 2013 - Krakowskie kopce; Kopiec Tadeusza Kościuszki

Pierwsza z cyklu wycieczek „Krakowskie kopce” zaprowadziła nas pod kopiec Tadeusza Kościuszki. Na trasie wiodącej pod kopiec poznaliśmy historię klasztoru sióstr Norbertanek na Salwatorze, kościoła pod wezwaniem Najświętszego Salwatora oraz drewnianego kościółka św. Małgorzaty, dawnej pogańskiej Gontyny. Aleją Waszyngtona udaliśmy się na szczyt wzniesienia zwanego Wzgórzem św. Bronisławy, czyli tzw. Sikornik. Poznaliśmy legendę o królu wężów, którego można spotkać w tej okolicy. U celu naszej wędrówki ujrzeliśmy austriackie fortyfikacje okalające kopiec Kościuszki. Poznaliśmy historię powstania kopca i obejrzeliśmy neogotycką kaplicę św. Bronisławy.

21. 02. 2013 – Kryminalne zagadki Krakowa

Tym razem wyruszyliśmy szlakiem największych krakowskich zbrodni i tajemniczych zabójstw, które miały miejsce w naszym mieście. Dowiedzieliśmy się, że nieopodal naszej szkoły, w Parku Jordana, popełnił samobójstwo znany, XIX-wieczny komediopisarz – Michał Bałucki. Poznaliśmy słynną metodę „rififi”, przy pomocy której włamano się do kantoru wymiany walut mieszczącego się w Szarej Kamienicy na Rynku Głównym. Poznaliśmy też tajemnicze okoliczności zabójstwa najsłynniejszego polskiego architekta doby renesansu – Bartłomieja Berrecciego oraz mrożącą krew w żyłach historię okrutnego mordercy, który w latach 60 – tych terroryzował Kraków i został skazany na karę śmierci. Wysłuchaliśmy także owianej legendą historii Czarnej Damy z Pałacu Wielopolskich. Przy wejściu do kościoła Franciszkanów poznaliśmy historię zabójstwa Jędrzeja Tęczyńskiego, która miała miejsce w murach tej świątyni. Ostatnim punktem wycieczki było miejsce, z którego strzałem z rusznicy próbowano dokonać zamachu na króla Zygmunta Starego .

24. 10 2012 i 07.11. 2012 - Kazimierz

24. 10 2012 i 07.11. 2012 – odbyła się seria wycieczek tematycznych na Kazimierz z udziałem klas 2e I 2c. Po krótkim wykładzie dotyczącym historii i obyczajów ludności żydowskiej udaliśmy się na spacer po Kazimierzu. Zwiedziliśmy Nowy Cmentarz Żydowski, dowiedzieliśmy się, gdzie znajdowała się Mykwa, czyli łaźnia żydowska, poznaliśmy dzieje synagogi Remuh oraz synagogi Poppera, Kupa i Tempel. Zwiedziliśmy także Stary Cmentarz Żydowski przy synagodze Remuh, na którym znajduje się macewa, czyli grobowiec Mojżesza Isserles’a, krakowskiego rabina, talmudysty i filozofa. Mejsce to uchodzi za cudowne. Rokrocznie pielgrzymują do niego Żydzi z całego świata, pozostawiając wokół macewy karteczki z prośbami, wierząc, że te zostaną wysłuchane i spełnione. Wiara w moc rabina była tak powszechna, iż nawet Niemcy w czasie II wojny światowej pozostawili nagrobek nietknięty, obawiając się klątwy. Spacerując po uliczkach Kazimierza, można poczuć jego specyficzną atmosferę, dzięki kamienicom z małymi sklepikami, w których tętniło kiedyś życie.

19 września 2012 - Rekreacja na Zwierzyńcu

Trudno o bardziej magiczne miejsce w Krakowie niż Zwierzyniec, zwany dzisiaj Salwatorem (od kościoła pod wezwaniem św. Salwatora). W tym miejscu tradycja łączy się z teraźniejszością, by stworzyć nierozerwalną i niepowtarzalną całość. Miejsca pogańskiego kultu bożka POŚWIATA to dziś centrum chrześcijaństwa osnute legendą. To z dziedzińca kościoła sióstr Norbertanek, zwanych „Pannami Zwierzynieckimi”, co roku w oktawę Bożego Ciała wyrusza pochód z Lajkonikiem na czele. Tu również odbywa się najsłynniejszy krakowski odpust – Emaus. Miejsce to pamięta najazdy tatarskie i desperackie próby ratowania klasztoru, szczyci się także kultem błogosławionej Bronisławy. Tu można usłyszeć legendy o tajemniczych dzwonach.

W kościele św. Salwatora znajduje się niezwykły obraz Chrystusa w złotym trzewiku zwany „Obrazem spełnionych próśb”, zaś kościół św. Małgorzaty zbudowany został w miejscu, gdzie przed wiekami stała pogańska gontyna. Gdy w powietrzu unosi się zapach jesiennego deszczu miejsca te emanują tajemniczością.

Dzięki uprzejmości proboszcza parafii św. Salwatora mogliśmy zwiedzić kościoły, które rzadko udostępniane są turystom.

26 czerwca 2012 - Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Na szlaku naszych wycieczek w poszukiwaniu urokliwych i magicznych miejsc w Krakowie nie mogliśmy pominąć położonego na prawym brzegu Wisły opactwa Benedyktynów w Tyńcu. Poznaliśmy historię opactwa i ziemi tynieckiej sięgającą czasów prehistorycznych. Dzięki specjalnej wystawie dowiedzieliśmy się, że pierwsze ślady osadnictwa na tych ziemiach pochodzą z mezolitu. Świadczą o tym zgromadzone na terenie muzeum liczne zabytki archeologiczne. Poznaliśmy także historię klasztoru, związane z nim legendy i obowiązujące reguły.

Konkurs fotograficzny „Magiczny Kraków”

W ramach działalności Koła Miłośników Krakowa w naszej szkole odbył się konkurs fotograficzny „Magiczny Kraków”, którego tematem były tajemnicze, niezwykłe miejsca w Krakowie uwiecznione w niebanalny i oryginalny sposób, z wykorzystaniem zjawisk atmosferycznych. Ocenialiśmy min: kompozycję, oryginalność ujęcia, efekt tajemniczości. Nagrodą za pierwsze miejsce w konkursie był statyw fotograficzny. 22 grudnia 2011 roku nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród na uroczystej akademii szkolnej.

31 maja 2012 - Rydlówka

Niedaleko od centrum Krakowa, w Bronowicach, znajduje się miejsce niezwykłe, magiczne, w którym jakby czas stanął w miejscu. Tu nadal rozbrzmiewa muzyka, słychać śmiech weselnych gości, gwar i rytmiczne pląsy weselników. I tylko dźwięku złotego rogu nie słychać…

Rydlówka to miejsce, w którym historia nadal jest żywa. Dzięki barwnym opowiadaniom przewodników poznajemy szczegóły najsłynniejszego krakowskiego wesela, które stało się inspiracją do napisania największego dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Tu wszystko jest autentyczne, żywe; stroje Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, portret Wernyhory, który stał się inspiracją do napisania dramatu, drzwi, w których stał Wyspiański, przyglądając się rozbawionym gościom weselnym. W okresie zimowym przed budynkiem muzeum pojawia się symboliczny chochoł, będący kluczową postacią w Weselu.

Galeria zdjęć

28 marzec 2012 - Broń biała na przestrzeni wieków
lekcja muzealna w Pałacu „Krzysztofory”

Na szlaku wędrówek po Krakowie nie sposób pominąć muzeum mieszczącego się w Pałacu „Krzysztofory”. Na lekcji muzealnej, prowadzonej w zbrojowni, poznaliśmy niezwykle interesującą kolekcję broni białej oraz jej dzieje na przestrzeni wieków. W trakcie zajęć mieliśmy okazję przymierzyć hełmy, przyłbice, kolczugi i na własnej głowie odczuć niewygody rycerskiego stroju. Mogliśmy także przekonać się, ile ważyły rycerskie miecze oraz poznać ich rodzaje. Oglądaliśmy także różne odmiany broni drzewcowej, tj: włócznie, halabardy, partyzany, piki i gizarmy. W kolekcji muzeum mogliśmy również zobaczyć różne rodzaje zbroi oraz makietę przedstawiającą dawne fortyfikacje Krakowa. Zajęcia w muzeum były dla nas nie tylko świetną zabawą ale także doskonałą lekcją historii.

Galeria zdjęć

08.03.2012 - Z wizytą w domu malarza – w Domu Jana Matejki.

Kolejna z serii wycieczek po Krakowie zaprowadziła nas do domu jednego z najsłynniejszych polskich malarzy - Jana Matejki, znajdującego się w kamienicy na ulicy Floriańskiej pod numerem 41. W muzeum poznaliśmy biografię malarza, od najmłodszych lat związanego z Krakowem. Wśród eksponatów zgromadzonych w muzeum znajdują się osobiste rzeczy Matejki, kolekcja obrazów artysty, pochodzących z różnych okresów życia, pamiątki rodzinne, a także komplet kunsztownie zdobionych mebli zakupionych w Wenecji, kolekcja militariów i narzędzi tortur. Szczególnie zainteresowała nas ekspozycja ubiorów, szytych na zamówienie artysty, jako modele do obrazów. Wśród nich Kaptur Stańczyka szyty do obrazu Hołd pruski. W muzeum mogliśmy także zobaczyć zaaranżowane wnętrze pracowni Matejki oraz figurę konia służącą jako model do obrazów. W domu Jana Matejki panuje niepowtarzalna atmosfera i mimo upływu czasu, duch artysty nadal jest w min obecny.

14.12.2011 – W chałacie i jarmułce

Wizyta w Starej Synagodze miała charakter lekcji muzealnej, podczas której mieliśmy okazję poznać szereg zwyczajów i obrzędów charakterystycznych dla kultury żydowskiej. W trakcie zajęć mogliśmy zobaczyć stary egzemplarz Tory, rekwizyty niezbędne do prawidłowego sprawowania obrzędów judaistycznych oraz mieliśmy okzję przymierzyć tradycyjny strój polskich Żydów. Poznaliśmy najważniejsze żydowskie święta, tj: święto Chanuki, Jom Kippur, a także tradycje i obrzędy, tj: Bar Micwa i Bat Micwa, czyli wejście żydowskich dziewcząt i chłopców w dorosłość.

Czytaj więcej

Ze szkoły wyruszyliśmy około 12:45. Po 20-minutowym spacerze dotarliśmy na miejsce, gdzie czekała już na nas pani Elżbieta Długosz – kustosz muzeum.

Pierwsza część lekcji muzealnej miała formę wykładu, w trakcie którego poznaliśmy historię Kazimierza – miasta założonego przez Kazimierza Wielkiego, dzisiaj jednej z dzielnic Krakowa. Poznaliśmy także dzieje krakowskich Żydów, ich obyczaje, najważniejsze święta i związane z nimi rytuały. Niezwykle interesujący wykład został uświetniony rekwizytami niezbędnymi w prawidłowym wypełnianiu nakazów religii judaistycznej, tj: egzemplarz Tory, Tefilin (dwa czarne, skórzane pudełeczka zawierające cztery przepisane ustępy biblijne, które rzemieniami przywiązuje się do lewego przedramienia i do górnej części czoła, noszone przez dorosłych mężczyzn podczas porannych modlitw (szacharit) w dni powszednie). Ochotnicy mieli okazję założyć Talit (hebr. cicit) – prostokątny szal modlitewny z frędzlami w czterech rogach, nakładany przez mężczyzn podczas modlitwy. Pani przewodnik wyjaśniła nam, że obyczaj noszenia Talitu pochodzi z nakazu biblijnego:
„Niech sobie zrobią frędzle na skrajach swoich szat (…) gdy na nie spojrzycie, przypomnicie sobie wszystkie przykazania Pana, Aby je wypełnić” (Lb 15,38-39).

Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że źródłem wszystkich obrzędów i nakazów religijnych judaizmu jest Biblia. Pani Elżbieta Długosz zaproponowała nam także przymiarkę tradycyjnych strojów noszonych przez polskich Żydów. Poznaliśmy także szereg świąt i uroczystości, które były nam dotąd nieznane i wydały się nieco egzotyczne. Bar Micwa i Bat Micwa to obrzędy wejścia chłopców i dziewcząt żydowskich w dorosłość. Żydowski chłopiec staje się dojrzały po ukończeniu 13 lat i jednego dnia, dziewczynki zaś po ukończeniu 12 lat jednego dnia. Towarzyszą temu uroczystości odbywające się w synagodze, w czasie których chłopiec zostaje wezwany do pierwszego w swoim życiu odczytania Tory.

Bardzo wesołym i rodzinnym świętem żydowskim jest Chanuka. W czasie tego święta dzieci obdarowywane są prezentami i monetami. Dopuszczalne są także wszelkie gry, nawet hazardowe, które zwykle w inne dni są w judaizmie potępiane. Mieliśmy okazję pobawić się bączkami służącymi do gry w drejdl. Bączek był najczęściej wykonany z ołowiu. Na jego czterech ściankach widniały cztery hebrajskie litery: nun, gimel, he, szin (n,g,h,sz), które w grze oznaczają:
n – nic nie dajesz, nic nie bierzesz,
g – wszystko zabierasz,
h – dokładasz połowę stawki,
sz – dokładasz całą stawkę

Litery te stanowią akronim Nes gadol haja szam (hebr. „Był tam wielki cud”) – aluzja odnosi się do cudu w świątyni zdobytej przez Machabeuszy.

Druga część zajęć odbyła się w gmachu Starej Synagogi, gdzie do dziś odbywają się ważne w kalendarzu żydowskim uroczystości religijne. W czasie zwiedzania obejrzeliśmy zgromadzone w muzeum eksponaty oraz poznaliśmy kilka legend związanych z krakowskimi Żydami. Jedną z nich jest legenda o Esterce, wielkiej miłości króla Kazimierza wielkiego.

Wizyta w Starej Synagodze zrobiła na nas ogromne wrażenie. Przekonaliśmy się, że kultura krakowskich Żydów mimo swojej odmienności potrafi zachwycić bogactwem i niezwykłością.

17.11.2011 - Tajemnice krakowskich budowli

Każda z krakowskich budowli kryje w sobie wiele tajemnic, historii, które odbijają swoje piętno na jej kształcie, sprawiają, że nasze miasto jest wyjątkowe, magiczne. W trakcie wycieczki poznaliśmy kilka z nich; tablica na murach Barbakanu upamiętniająca strzał Marcina Oracewicza, który guzikiem z żupana zastrzelił rosyjskiego oficera, ratując w ten sposób miasto przed inwazją Rosjan, historię koguta i indyka – maszkaronów na wschodniej fasadzie Sukiennic, poznaliśmy „gospodarstwo Matki Boskiej” na ulicy Loretańskiej oraz obejrzeliśmy XIV-wieczny strop w jednym ze sklepów na ulicy Grodzkiej. Nad Krakowem zapadał zmrok, który potęgował atmosferę tajemniczości.

6.10.2011 - Magiczne miejsca w Krakowie

W trakcie wycieczki poznaliśmy miejsca w naszym mieście, z którymi związane są niezwykłe historie, otaczane kultem, osnute aurą tajemniczości, tj: latarnia umarłych, figurka Łaskawej Pani z Faenzy, magiczny Kamień Trosk w Barbakanie, chrzcielnice w Kościele Mariackim, gdzie znajdowała się woda oczyszczająca klejnoty.

15.09.2011 - Ezoteryczny Kraków - śladami mar i duchów w Krakowie

Podczas wycieczki poznaliśmy szereg legend związanych z budowlami znajdującymi się w centrum Krakowa. Pierwszym punktem wycieczki był budynek naszej szkoły, w którym ponoć straszy! Poznaliśmy historię Białej Damy z Pałacu pod Baranami, tajemnicę kamienicy zwanej Sędziwojką, gwiżdżący maszkaron na fasadzie Sukiennic oraz historię zjawy z Pałacu Wielopolskich. Nasłuchiwaliśmy także głosów z Kaplicy Złoczyńców w Kościele Mariackim. W wycieczce uczestniczyły 32 osoby.